Het verblijf in Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Agnes & Rob - WaarBenJij.nu Het verblijf in Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Agnes & Rob - WaarBenJij.nu

Het verblijf in Copacabana

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Agnes & Rob

28 Mei 2007 | Bolivia, Copacabana

Hola lieve mensen,

Donderdag dus lekker geslapen in een mooi hotel met uitzicht op het meer Titicaca. Vrijdag moesten we verhuizen naar een andere slaapgelegenheid, geen uitzicht op het meer, maar rustiger. De andere was namelijk onder het restaurant die door vroege vogels wordt bezocht voor een ontbijt. Vrijdag een wandeling gemaakt naar 'Horca del Inka', daar vind je twee pilaren van steen en één er dwars tussen, waarschijnlijk is het een zon klok die nu is voorzien van gravitie. Om 17.30 uur zijn we een andere berg beklommen waar de zonsondergang weer fantastisch was. Beneden aangekomen even snel het één en ander opzoeken op internet en toen viel na een uur het licht uit. Wij dus betaald en opzoek gegaan of het mogelijk was ergens te eten. Het werd een pizzaboer, waar ook alleen mogelijk was pizza te eten i.v.m. de energie. Later kwamen er Israëliers die moeilijk deden, wij waren allang blij dat we iets konden eten. De volgende ochtend nog steeds geen licht en wij moesten vroeg op om onze rugzakken te regelen, te ontbijten en de boot halen naar Isla del Sol. Wij blijven namelijk één nacht op het eiland en daarna weer één nacht in Copacabana. Dit houd in dat een kleine rugzak genoeg is voor één nacht en de rest blijft in Copacabana.
De boottrip verliep goed, alleen van de stoel een houten kont gekregen. Bij aankomst werden we overvallen door een gids, die alles in een speedtempo deed. Toen wij van de wc afkwamen had hij het museum al gehad. Nou hier passen wij voor hebben tenslotte tijd genoeg en hebben dus voor 3 euro een persoonlijke gids genomen. Dit verhaal moeten we eerst maar even op papier zetten, maar de man had veel geduld en heeft ons veel wijzer gemaakt over het leven op het eiland. Wel kan ik jullie alvast vertellen dat TITI betekend PUMA en CACA betekend rots.
Wat ik jullie allemaal als advies mee wil geven (speciaal voor Ellen haar vakantie eind augustus) ga eerst al het Inka gebeuren in Bolivia bezichtigen en daarna Cuzco in Peru, want als je Peru heb gezien valt Bolivia in het niets ben ik bang. Dat zou zonde zijn want Bolivia is het waard om bezocht te worden. Na ons bezoek met gids in het museum en daarna de ruines hebben we de gids betaald en zijn onze weg gaan vervolgen van noord naar zuid waar we een bed hebben geboekt.
Tip ga met gids, dan leeft het veel meer dan zonder.
Deze wandeling heeft meer dan drie uur gekost, omdat we een lunch hebben gehouden en nog een gesprek met een tegenligger uit Canada, maar de wandeling kost gewoon drie uur. Je kunt namelijk niet te snel lopen i.v.m. de hoogte. Er zijn mensen die de boot van 15.45 uur moeten halen en wij vragen ons af of je dan wel van de omgeving kunt genieten. Wij kwamen dus om circa 18.00 uur aan. Wij waren de enigste gasten en de gastvrouw was erg aardig. In een restaurant wat gegeten en toen naar bed.
Even iets over de temperatuur in Bolivia, als de zon schijnt is het heerlijk warm, maar de schaduw scheelt zeker 5 graden. Verder zodra de zon begint onder te gaan wordt het erg koud en 's nachts kan het zelfs vriezen. In juli en Augustus kan het zelfs -30 graden worden.
De volgende ochtend om 09.30 uur ontbeten en daarna gedouched. Het was weer zo een stomme elektrische en kreeg dus toen ik de kraan wilde dichtdraaien een schok. Verder met de handdoek dicht gedraaid en Karin paste voor een douche, levens gevaarlijk. We hebben lekker in de zon gezeten totdat we boliviaanse muziek hoorde en geloof me daar word je niet vrolijk van. Wij dus onze spullen gepakt en ergens iets gaan drinken. daar hoorde we dat het een uur lopen is naar de boot, mijn voeten waren daar niet blij mee. Na de thee dus de trap af naar de boot, achteraf gezien 15 minuten werk. Water gekocht en in de zon gaan zitten. Er waren een aantal ezels en toen zei Karin plotseling geen koeienogen, maar ezelsogen (zie vorig bericht). De boot vertrok om 15.45 uur en stopte nog bij een Inka gebeuren. Het was trappen lopen en iedereen paste daarvoor, al genoeg gelopen de afgelopen dagen. De boot arriveerde om 17.30 uur en toen zijn we gelijk op zoek gegaan naar een ticket voor morgen naar Puno in Peru. Nu even jullie weer blij maken en dan naar het hotel met vriendelijk personeel voor een diner en daarna een heerlijke nachtrust. Morgen weer vroeg op want de bus vertrekt al om 09.00 uur.
Spreek jullie wer in Peru.

Dikke kus Agnes in Bolivia

• 28 Mei 2007 - 10:54

Claudia:

Zo kort achter elkaar even twee keer reageren dat is toch wel lastig. Maar om te laten zien dat ik toch even langs je site ben geweest, laat ik toch maar even een krabbel achter. Hier op tweede pinkersterdag ben ik een van de personen die straks moet werken. Tja, moet ook gebeuren. Maakt niet uit, want daarna ben ik weer twee dagen vrij. Voor de rest even weinig nieuws. Dus Knuffels van Mij in May.

• 28 Mei 2007 - 13:02

Mama Marja :

Vandaag nemen we een snipperdag,even lekker de tijd om je verslagen te lezen en te genieten van de foto's.Bolivia is best een mooi land ondanks de hoogte en de temperatuur in de nacht.Maar dan slaap je toch en heb je er weinig last van.Gelukkig heb je even kunnen fietsen,goed voor de conditie en ben je niet helemaal onwennig als je terug komt,je zal wel van Schiphol naar Zaandam willen fietsen.Vandaag zijn de meeste mensen aan het choppen en staan de wegen vol naar de woon-boulevaars,daar hebben jullie in elk geval weinig last van.
    Het is voor mij heel moeilijk om alles een plaats te geven in de bungalette,
    dat krijg je met een dubbele huishouding,en weg doen valt ook niet mee.Misschien is Marktplaats een oplossing.Zo,ik ga weer verder
    luieren en kijk uit naar je volgende verslag.Geniet er nog maar even van.

• 29 Mei 2007 - 14:37

Lydia: